Rugbrød

Jeg har tidligere på måneden vist billeder af en surdej jeg var i gang med (her) - nu er surdejen tryllet om til et rugbrød.
På mandag bliver Pæredrengen 8 måneder, og jeg synes at det er et passende tidspunkt at begynde så småt med rugbrød. Jeg bager selv alt det brød vi spiser her i hjemmet, og har i mange år bagt rugbrød - men det min mand og jeg spiser er fyldt med kerner og er ikke særlig velegnet til en baby. Der er også hvedemel i (hvilket jeg slet ikke forstår hvorfor, nu hvor jeg har opdaget hvor fint det bliver uden) og jeg er ikke interesseret i at Pæredrengen bliver fyldt med al det gluten.



Derfor måtte jeg i gang. Vil du også i gang kan du følge min lille DIY-rugbrøds guide:



Surdej:

Bland 1 dl vand og 1 dl rugmel i en skål. Sæt skålen inden i et skab, uden at være dækket til. (Sætter du skålen på bordet, kommer der hurtigt bananfluer i)
Hver dag i en uge tager du skålen ud af skabet og rører 1 spsk. rugmel og 1 spsk. vand i. Læg mærke til hvordan surdejen nogle dage lugter ganske skrækkeligt og andre dage mildt og rart. Sådan skal det gå :o)



Fordej:

Nu hælder du din surdej i en stor skål og tilsætter:
- 750 gram vand
- 175 gram rugmel
- 275 gram havregryn
- 1 spsk. groft salt
Det rører du godt sammen og tildækker din skål så den er helt lukket tæt, fx med husholdningsfilm.



Selve dejen:

Start med at røre godt rundt, når du har gjort det tager du 1,5 - 2 dl fra til surdej. Det har du opbevaret i et glas i køleskabet (hvor det holder 3 uger), så laver du blot dit næste rugbrød af al denne surdej, tager fra, laver nyt brød, tager fra, laver nyt brød osv. osv. i maksimum 50 år - så laver du ny surdej.
Når du har taget surdejen fra tilsætter du 250 gram vand og 500 gram rugmel. Dejen skal være tung og tyk, men alligevel flydende.
Hæld dejen i en rugbrødsform og lad brødet hæve 3-5 timer. Bag brødet i ovnen med almindelig ovnvarme på 200 grader i 20 minutter, efter de 20 minutter putter du sølvpapir over brødet (ellers får du en meget hård skorpe) og bager videre i 1 time og 20 minutter (altså 1 time og 40 minutter totalt).
Lad brødet stå i formen i et kvarters tid og tag det så ud og lad det stå på hovedet med et viskestykke over sig til dagen efter.



Jeg har skåret brødet på rugbrødsmaskine, så bliver skiverne fint tynde.



Hvis du vil bage brød til dig selv, mand og større børn, så gør dig selv den tjeneste at bage mit mere spændende rugbrød ;o) Det her er godt, men lidt kedeligt.






No hay comentarios:

Publicar un comentario